Praktische handvatten en diepe ontspanning bij zwanger zijn

Diverse artikelen

Jouw overtuigingen over bevallen kun jij veranderen

Maren 16 maart 2019 zwangerbevallengeboorteovertuigingenangst of vertrouwen

‘Hoe je kijkt naar de geboorte bepaalt hoe je het ervaart’ 

Je bent zwanger, gefeliciteerd! Er komen dan veel dingen op je af, veel keuzes die jullie zullen maken als aanstaande ouders. Je kiest of je in een ziekenhuis wilt bevallen of thuis. Je kiest of je wel of geen borstvoeding wilt gaan geven. Je kiest welke voorbereiding je wilt, welke kinderwagen, kinderkamer, geboortekaartje en ga zo maar door. Veel zaken om over na te denken bij het krijgen van een kindje.

Heb je er weleens bij stil gedaan van waaruit jij die keuzes maakt?

Je kent het vast wel: je zit even niet zo lekker in je vel, je voelt je wat emotioneel en je partner vraagt of je hem even wilt helpen ergens mee. Je reageert prikkelbaar en zegt dat je nu geen zin hebt.

In een ander moment, als je lekker in je vel zit en je je goed, ontspannen en rustig voelt, reageer je op diezelfde vraag heel anders. Hoe komt dat? En heb je daar invloed op?

Het goede nieuws is: Ja! Daar heb jij zelf invloed op. Jij kunt namelijk, zodra je je er bewust van wordt van waaruit je kiest, dit ook bewust veranderen. Tijdens een zwangerschap ben je vaak nog gevoeliger voor gedachten en emoties en kan het steeds wisselen. Om die reden is het ook makkelijker om je bewust te zijn van wat er ín je gebeurt. Omdat het intenser wordt waargenomen kun je er niet meer aan ontkomen, en dit is goed nieuws! Het helpt je namelijk om dichter bij jezelf te komen.

Je hebt zelf invloed op wat je denkt, voelt of doet. Jij creëert jouw werkelijkheid!

Jouw stemming of emotie heeft invloed op de keuzes die je maakt. Als je goed in je vel zit maak je andere keuzes dan als jij je niet goed voelt.

Hoe jij ergens naar kijkt bepaalt hoe je iets ervaart. Het is als het ware of je door een gekleurde bril naar de werkelijkheid kijkt.

Welke kleur is jouw bril en hoe voelt dit voor je?

Zodra jij je er bewust van wordt door welke bril je kijkt, welke gedachten hierbij opkomen en hoe dit voelt in je lichaam kun je het dus veranderen.

  1. Welke bril heb je opgezet?
  2. Welke gedachten komen hierbij op?
  3. Hoe voelt dit in je lichaam?
  4. Wie zou jij zijn zonder deze gedachten? (bijvoorbeeld: ontspannen, zelfverzekerd, vrij, vrolijk etc.)

‘Als iets niet goed voelt komt dat omdat het niet in lijn is met wie jij wezenlijk bent.‘

Jouw natuurlijke staat van Zijn is bijvoorbeeld ontspanning en vreugde maar dit is vertroebeld door de bril van stress die je op hebt gezet. Dit heeft allemaal te maken met bepaalde conditionering die we hebben aangenomen vanuit onze kindertijd. Bepaalde overtuigingen vanuit onze jeugd hebben wij als ‘waar’ aangenomen. Dit zijn vaak automatische patronen geworden van waaruit we ons voelen, denken en gedragen.

Stap 1 Word je bewust van welke bril je op hebt gezet.

Stap 2 Wat zijn je gedachten hierover?
Kijk naar alle gedachten die voorbijkomen. Het helpt om deze op te schrijven, ongecensureerd, laat het helemaal komen en schrijf ze op.

Stap 3 Keer naar binnen met je aandacht: hoe voelt dit in je lijf?
Als je het niet gewend bent om met je aandacht naar binnen te keren kan dit in het begin lastig zijn en je kunt wat weerstand in jezelf tegenkomen. Iedere verandering roept in het begin wat weerstand op. Je kunt even gaan zitten en je ogen sluiten. Voel hoe je voeten op de grond staan en je lichaam zit, adem rustig in en uit, je hoeft niks. Ga nu met je aandacht naar de bril die je op had gezet, hoe voelt dat? Voel je ergens weerstand of een contractie? Voel je spanning of nervositeit?

Stap 4 Accepteer alles wat zich aandient. Ook als je iets niet kunt accepteren (dan accepteer je dit).

Stap 5 Volg je eigen impuls om iets te doen wat jou weer in contact brengt met die kern van ontspanning en vreugde ín jezelf.
Misschien is dat een wandeling, bellen met een goede vriend(in), in bad gaan of een voetbad nemen, een serie kijken waar je blij van wordt, even een ontspanningsoefening/meditatie doen, een massage krijgen, schrijven of tekenen. Kijk wat er in jou opkomt en laat je hoofd het niet overnemen. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je voelt ‘ik heb zin in een wandeling in het bos’ En je hoofd zou dan direct kunnen zeggen: ‘ja maar, ik moet ook nog boodschappen doen en de was doen en ik heb er eigenlijk helemaal geen tijd voor nu’. Blijf dan trouw aan je impuls en kijk of je dingen kan verzetten op dat moment. Als jij volgt waar jij blij van wordt dan komt de rest ook goed. Misschien vergt het wat controle loslaten en dingen uit handen geven en ben je dit niet gewend, maar je zult merken hoe goed het voelt om echt naar jezelf en je intuïtie te luisteren.

Angst of vertrouwen

Als iemand vraagt aan je hoe je wilt bevallen thuis of in het ziekenhuis, wat heeft dan jouw voorkeur? En waar is je voorkeur op gebaseerd? Maak je dan een keuze vanuit een angst of vertrouwen? Kies je voor het ziekenhuis omdat je denkt dat dit veiliger is voor jou en je kindje?  Of omdat iedereen dit heeft gedaan in jouw omgeving en je denkt dat het zo hoort? Misschien omdat je een nare herinnering hebt aan een eerdere geboorte? Of kies je voor een thuisbevalling omdat dit meer ontspannen en vertrouwt voelt? Kies je voor een ziekenhuis omdat je dan in de buurt bent van medische hulp voor als dat nodig is?

Hoe voelt het als je dit uitspreekt? Klopt het werkelijk voor je? Er is geen goed of fout, alles mag en kan.  Het gaat erom dat jij weet dat je keuzes maakt vanuit iets dat werkelijk klopt voor jou. De keuzes die je maakt komen dan vanuit liefde en vertrouwen en dit voelt blijvend prettig voor je.

Onderzoek in jezelf wat werkelijk klopt voor je. Hoe vaker je dit doet, je meer keuzes je zult maken die écht goed voelen voor je. Neem geen genoegen met minder. Kies vanuit vertrouwen in plaats van angst.

Jij bent het waard, en je kindje ook!

Meer weten of begeleiding tijdens de zwangerschap?

Maren

Maren Wilkeshuis
Zwangerschapsbegeleiding
www.moeiteloosbevallen.nl

 

Jouw overtuigingen over bevallen kun jij veranderen

Deel dit artikel

Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn

Wil je -alleen of met je partner- begeleiding tijdens je zwangerschap en/of het prille ouderschap?

Lees meer over mijn aanbod