Praktische handvatten en diepe ontspanning bij zwanger zijn

Diverse artikelen

Angst en onzekerheid tijdens de zwangerschap

Maren 15 april 2019 Zwangerbevallenangstkrachtontspanningzelfliefdeacceptatie

Angsten tijdens de zwangerschap
 
Een zwangerschap is een hele reis, die je samen met het kindje maakt dat zich binnen in jouw buik aan het ontwikkelen is.
Er kunnen heel wat intense dingen ervaren worden tijdens de zwangerschap.
 
Misschien is het je eerste kindje of je tweede kindje of misschien heb je meer kinderen.
In elk geval is het voor iedere zwangere helder dat je gaat bevallen. Als het erin zit komt het er ook weer uit, dat is duidelijk.
 
Maar hoe je kindje geboren wordt is een ander verhaal en wist je dat jij hier zelf invloed op hebt?
Dat je niet overgeleverd bent aan wat artsen, een verloskundige, je familie of vrienden hierover te zeggen hebben?
 
Veelal zijn verhalen van anderen, de media gebaseerd op angst, op de angst voor bevallen en versterken ze vaak niet het vertrouwen in jezelf en je eigen lichaam.
 
Weet je dat jij kunt bevallen op een manier die past bij jou? Met respect voor wie jij bent, op jouw ritme en manier? In vertrouwen en liefde?
Er ontstaat veel ruimte voor wat je werkelijk wilt als jij je niet laat leiden door je angsten.
 
De nr.1 angst bij de meeste vrouwen die zwanger zijn is angst voor pijn. En dat is nogal wat, want het is niet niks om een compleet mens door jouw lichaam naar buiten te laten komen.
Ook is de angst voor uitscheuren aanwezig bij veel vrouwen. Daarnaast kunnen er allerlei onzekerheden opkomen over de zorg voor een kleine baby, de gebroken nachten en de invloed van het krijgen van en kind op je relatie. Sommige vrouwen kunnen zich intens emotioneel voelen omdat het zwanger zijn allerlei onverwerkte zaken uit hun eigen kindertijd naar het oppervlak brengt. Het ervaren van angsten en onzekerheden is heel normaal en juist een teken dat je dingen aan het verwerken bent zodat je straks in staat bent je kindje op een fijne manier geboren te laten worden.
 
Veel vrouwen ervaren als ze zwanger zijn wel bepaalde angsten.
 
·     Hoe kun je ervoor zorgen dat de angsten niet je leven en je zwangerschap gaan bepalen, en de keuzes die je maakt?
·     Hoe kun je ervoor zorgen dat je niet meegaat in paniekgedachten of gedachten dat je het niet zou kunnen?
·     Hoe kun je ervoor zorgen dat je je angsten er gewoon kunt laten zijn en hierover kunt praten met je partner zonder dat jij jezelf erin verliest?
·     Hoe kun je alles wat je tegenkomt tijdens de zwangerschap: alle intense emoties, hormoonschommelingen en spanningen die het krijgen van een kindje oproept binnen de     relatie met je partner ervaren als iets dat jou helpt om te groeien en dichter bij jezelf te komen?
 
Toen ik zelf zwanger was, was een grote angst, dat de pijn te veel zou zijn, dat ik het niet aan zou kunnen, dat ik niet rustig zou kunnen blijven maar in paniek zou raken, dat ik de controle kwijt zou raken en dat ik compleet van voor naar achter uit zou scheuren. Best heftige scenario’s toch, herkenbaar?
 
Het goede nieuws is: als je al die angsten er laat zijn, dat wil zeggen dat je er niet tegen vecht van weg vlucht of je erdoor laat verlammen, dan houden ze je ook niet meer in hun greep. Dan hebben ze geen macht of controle meer over de keuzes die je maakt en bepalen ze je leven niet. Je kunt aanwezig blijven bij de fysieke beleving zonder mee te gaan in de verhalen van je hoofd.
Net als met alle andere emoties is het met angst ook zo, het is net als met kinderen: als je een kind niet tegemoet treedt in contact, het aankijkt en duidelijk zegt dat je het hoort, dan blijft het mama, mama, mama! roepen. Totdat je het erkent-accepteert-en het de aandacht geeft, blijft het zeuren om jouw aanwezigheid.
 
Je zult merk dat naarmate jij steeds meer liefdevolle aandacht voor jezelf op kunt brengen en alles wat er in je gebeurt, dit steeds sneller voorbij gaat. Je bent steeds meer aanwezig in jouw binnenwereld.
 
Ons brein heeft een aangeboren voorkeur om fijne dingen te ervaren en negatieve dingen te willen vermijden. En in het geval van vuur is het handig dat je weet dat jij je hand weg trekt als het in de buurt van een vlam komt. Of dat je angst voelt als je dicht bij een afgrond staat is ook handig zodat je er niet in kunt vallen. Dit zijn angsten die opkomen om je in leven te houden, en dat is handig.
Maar je hersenen registreren het verschil niet tussen een reële angst voor leven of dood of een ‘gewone’ angst zoals angst voor pijn.
 
Als jij angst voelt dan geven je hersenen een signaal af aan je lichaam en worden er bepaalde stofjes zoals adrenaline aangemaakt die zorgen voor een vecht-vlucht of bevries reactie in je lichaam. Dit voelt erg onprettig als je gewoon in een normale thuissituatie bent en er feitelijk niks aan de hand is.
Angst is ook wel een intense en meest gevreesde emotie.
Maar je kent vast de uitspraak: ‘een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest’ wel en die is hier ook wel van toepassing.

Als jij jezelf leert om OK te zijn met alles wat er ín jou gebeurt, iedere gedachte, gevoel, emotie en sensatie dan hoef je ook niet meer bang te zijn. Dan kun je ontspannen in wat er is. Als je gewoon met jezelf kunt zijn, onvoorwaardelijk dan is er feitelijk nooit iets aan de hand.
 
Dan weet jij op een diep niveau ‘Ik kan het aan’ wat er ook gebeurt, ongeacht de omstandigheden dit kan ik aan. En dat is wat je zo krachtig maakt.
 
Wil jij ook leren hoe jij op een liefdevolle manier aanwezig kunt blijven bij jezelf tijdens de zwangerschap?

Maak dan nu een afspraak, je bent het waard!

Angst en onzekerheid tijdens de zwangerschap

Deel dit artikel

Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn

Wil je -alleen of met je partner- begeleiding tijdens je zwangerschap en/of het prille ouderschap?

Lees meer over mijn aanbod